måndag 8 december 2008

singeltankar

Nyligen i sällskap med nya och gamla tjejkompisar kom det upp hur svårt det är att träffa en partner. Som den enda singeln bland förlovade tjejer förkunnade jag att jag tycker att det är jättesvårt att träffa någon seriös kille. Då kommer den: "När man slutar leta så dyker dom upp".

Jag undrar generellt vad man menar med det här? Kan nämnas att hon som sa detta inte känner mig och givetvis sa hon det i all välmening. Men jag skulle aldrig säga så till någon av mina singelkompisar. För det är en klyscha helt utan substans, och jag tror att folk säger det utan att tänka på vad det verkligen betyder. Det insinuerar att singeln i fråga är på jakt, med något desperat i ögonen. Att det märks att den här personen vill träffa någon, i negativ bemärkelse.

Vad som är sant är att det är otroligt oattraktivt att vara desperat och att en avslappnad attityd är positivt. Men det är ju ändå så att de som levererat den här klyschan till mig inte har en aning om hur jag är när jag träffar killar, men jag tror att de märker att jag inte är desperat (om än uppgiven). Jag blir irriterad när någon säger så, jättelöjligt, men jag tänker bara vaaaf***n vet du?

Oavsett ämnet så när man pratar om saker som rör ens person och liv, och får klyschor, så möts man inte. "Tiden läker alla sår", "Man måste till botten för att kunna komma upp". Det är inte ett samtal som ger, som tar en vidare i tanken. Samtal som ger får jag med vänner och familj eller någon i samma situation. Jag hoppas också att jag kan ge såna till andra. Nyckeln är kanske att lyssna?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ett av dina bästa inlägg!! Mkt tänkvärt, har funderat i två dagar på en bra kommentar, håll ut det kommer... =)
Go singlar!! ;)
puss från din sällsynta singelkompis //Emma

sagt o gjort sa...

Tack!! Skönt att du tycker det, så är det inte bara jag som överreagerar! Hörs snart, puss och kram!

Anonym sa...

Nejnej, det där stämmer inte alls! När jag var femton bast åkte jag iväg på konfaläger i en månad med ETT mission: att inte komma tillbaka okysst! Jag skulle hitta en pöjk att hångla upp, den första jag spanade in ville ha min kusin istället så jag fick ta nästa på tur helt enkelt. Det gick helt enligt planen...nästan. Jag hade väl kanske inte tänkt att vi skulle vara tillsammans i tio år, men hoppsan...det blev visst så! =D Såe, keep on lookin! Haha...

sagt o gjort sa...

Carro, svarade i din blogg =)

Hon som gick sa...

Själv blir jag otroligt trött på att alltid få höra att jag nog snart träffar någon. Som om det är ett misslyckande att vara singel.
Som singel får man räkna med att folk som man knappt känner har åsikter om hur jag valt att leva mitt liv. Mycket underligt! Jag säger ju knappast till de att jag tycker de borde skilja sig, börja träna eller uppfostra sina barn bättre.

sagt o gjort sa...

Hon som gick: Jag håller verkligen med dig. Parnormen är så stark och alla tar för givet att man detta tar en enorm plats i alla singlars liv. Det finns så många dåliga förhållanden där ute. Jag har ett skitbra förhållande, med mig själv!! Det duger jättebra och om en prins knackar på, välkommen. Jag funderar en del kring detta just nu, kommer nog ett inlägg till i ämnet... =)