söndag 21 december 2008

att komma hem ska vara en schlager


Hemma. Så kom jag tillslut hem. Ensam frukost tidig morgon, i linne och kjol, hur kan det redan vara den 20 december? Försöker säga hejdå till allt, det gröna och vilda, adios, vi kanske ses? Miljoner passkontroller, flygplansmackor och en starbuckskaffe på Newark. Är jag inte hemma snart? En natt som får luft under vingarna av ett vibrerande New York. En soluppgång över öar, sjöar åkrar och frost. En tår, nej tre, det djupaste andetaget jag tagit på väldigt, väldigt länge. Röd horisont över allt som är mitt, som jag hållt hårt inom mig genom äventyret att ständigt vara främling. Jag hämtar en väska full av minnen och dofter, min bästa vän, redo att bryta upp. Varför kommer inte pappa snart? Kaffe på centralen, hur kan jag bara sitta här som att inget har hänt. Jag är ju hemma. Jag vill skrika, skratta och storgråta av lycka. Lyckan spred sig som en atombomb i hela mig. Den 21 december 2007 gifte jag mig med Sverige.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack! jo nästa jul kommer det nog bli en färdig byggsats (!) god jul!