tisdag 9 december 2008

halal är haram



Har ni sett Halal-tv på svt? Jag reagerade på det när jag läste flera debattartiklar om programmet, och för att kunna ha en åsikt har jag sett några avsnitt. Det är inte ett speciellt bra program och jag tror att det stjälper istället för hjälper. De påar programmet som "tre svenska tjejer som gör ett program om Sverige". För mig är det här svt:s sätt visa upp tjejer i slöja, typ "nu är det er tur" dåligt samvete grej. Men det blir bara så onaturligt, präktigt och fel.

I avsnittet "Vad kostar blattarna?" benämner de sig själva och andra invandrare som "blattar". Sedan diskuterar de det intressanta fenomenet i att de stämplas som invandrare. Skulle jag säga blatte skulle jag anses vara en rasist!

I ett annat program skulle de undersöka svenskars alkhololvanor, alkohol är tydligen "haram" alltså dåligt och ingen av tjejerna har någonsin druckit. Absolut ska vi diskutera våra alkoholvanor, men vem finner vilja till förändring av ett reportage av personer som är motståndare till alkohol?

Varför är här programmet intressant? Jag tycker verkligen att vi borde få se fler män och kvinnor med utländsk bakgrund på tv och i media. Det vore kul om det dök upp en kvinna med slöja i nyhetsmorgon eller som gör middagstipset osv. Halal-tv cementerar fördomar, då de inte visar någon annan del av en muslimsk kvinna än en djupt troende med slöja som ifrågasätter det svenska samhället som om de inte vore en del av det.

På Halal-tvs blogg uppmanar de sina kritiker till att rannsaka sig själva. Jag håller med. Jag har funderat mycket på vad som stör mig med programmet. Jag vågar påstå att det inte har med deras religion eller utseende att göra. Det är konceptet. Svt sparkar men missar målet.

På ett sätt blir jag inspirerad av programmet, det finns så mycket bättre och roligare saker man kan göra! De borde inge mer kunskap och förståelse och visa fler sidor av den muslimska kulturen än stereotypen.

Inga kommentarer: