tisdag 15 februari 2011

Jag erkänner mig provocerad


Jag antar att jag gått rätt i fällan. Att det är precis mig hon vill ge en liten knäpp på näsan. Eller så vill hon inte ge någon en knäpp på näsan utan bara kör sin grej. Jag pratar om Clara från UnderbaraClara bloggen. Hon har just fått bebis (grattis!). Fina bilder på ett knytte visas upp.

Det hon inte säger är vilket kön detta barn har. Jag undrar varför man gör så? Bland kommentarerna får hon en massa hejarop kring detta, som att könet inte spelar någon roll.

Har inte genusvinkeln vridits lite väl långt? Som om det för en person inte spelar roll om denne är man eller kvinna. Kommentatorerna hurrar och kallar bebben hen. Kom igen?

Nu är det ju ett barn vi pratar om, då blir det ju annorlunda. Det är så extremt i dag. Genom att inte berätta könet, vad blir fokus då på? Jo just könet. Genom att tona ner dess betydelse, men erkänna dess existens hos barn och nyfödda, tror jag att det är lättare att nå folk.

Nu vet jag ju inte vad Claras tanke är kring detta. Det ska bli intressant att höra. Jag vill betona att jag respekterar hennes val och rätt att göra precis vad hon vill på sin blogg och med sitt barn.

15 kommentarer:

Johanna sa...

Är det inte mer extremt att den första frågan en nybliven förälder får är "blev det en flicka eller pojke?" istället för "mår barnet bra? Mår ni bra? Hur gick förlossningen?" och andra mer relevanta frågor.

Jag tror inte att fokus egentligen hamnar på vilket kön Claras barn har, utan på frågan om huruvida kön är relevant. Och det är det jag tror Clara vill få fram.

sagt o gjort sa...

Hej Johanna, tack för din kommentar! Jag håller med. Att första frågan alltid är vad blev det!? Jag brukar inte gilla några extremiteter så att vara superfokuserad på könet blir konstigt. Och min mening är att genom att inte fokusera på könet, så blir fokus ännu större. Ta bara en titt i hennes kommentarsfält.

Om kön är relevant? Ja det kan vi inte blunda för enligt mig. Frågan är kanske snarare, HUR relevant?

Skye sa...

Jag tycker precis som du, att det är upp till Clara hur mycket hon vill säga och berätta. Men som sagt, vissa av kommentarerna... En del har ju bara en sak att säga, att könet inte spelar någon som helst roll. Jag får då känslan av att det ändå är det som står i fokus.
Det blir lite som en släkting till mig, som satt och räknade upp artister han gillar, bland annat Elton John. "Sen får han vara så mycket bög han vill!"
Jag påpekade att det kanske störde honom lite trots allt, eftersom han kände behov av att överhuvudtaget nämna det.

En intressant diskussion har det skapat, hur som helst, och det är säkert lite av den underbaras avsikt.

Joanna sa...

Det kan ju omöjligt spela någon som helst roll för någon annan än för barnet SJÄLV vad det har för kön - när det börjar fundera över sin könsidentitet lite senare i livet.

Just nu är det ett välmående barn (oavsett kön). Varför kan vi inte bara acceptera det?

/ Joanna

sagt o gjort sa...

Fröken Svår; tack för ditt inlägg! Ja precis, prova att säga till en person; tänk inte på godis, tänk inte på godis. Gissa vad denne kommer tänka på? Dessutom, alla har stött på folk som vi inte kan säga är tjej eller kille. Då vet inte vi hur vi ska bete oss. Det är en av de första typifieringar vi gör. Haha Elton kommentaren är ju klockren.

Johanna, så då är ditt förslag att man..? Inte någonsin kommenterar vad något barn har för kön..för att? Varför göra en så stor grej av det liksom? Det finns ju i princip två kön, ett biologiskt, typ våra kroppsliga funktioner och så det sociala. Genom att inte prata biologi, typ förresten det blev en tjej liksom, så gör man det sociala väldigt uppblåst. Att låtsas som att det sociala könet inte finns är ju ett påhitt och dessutom inte alls säkert Claras poäng. Eftersom vi inte känner till denna.

Här accepteras det men framförallt diskuteras ett intressant fenomen av i dag. Inte värre än så.

Hälsningar Anna

Porslinspanda sa...

Jag har bara småläst hennes blogg senaste tiden och visste faktiskt inte om detta beslut och jag tycker också att det är lite märkligt, men vi vet ju inte vad hon har för tanke bakom.

Jag har inte ens reagerat på att hon inte skrivit det just därför att det inte ÄR så stor sak och jag förstår därför inte heller varför man gör en stor sak av någons kön genom att vägra prata om det. Men en del feminister och genusintresserade tycker väl att det är viktigt med kön om de resonerar så.

Men såklart har fina Clara all rätt i världen att skriva och inte skriva vad hon vill i sin blogg.

Kanske inte ens har med något ställningstagande att göra, jag vet ju inte!

JO sa...

Skrev precis om detta själv!

sagt o gjort sa...

Livmodersskeppet, precis som jag tycker, blir intressant om hon kommenterar det.

Jo! Då ska jag genast läsa!

Sigrid sa...

Fast jag tycker att det är din upprördhet som fokuserar då istället. Jag har inte ens funderat över att hon inte nämnt könet, inte noterat det. Jag tycker att det är skitviktigt med genus och iom att jag faktiskt inte noterat att hon inte skriver ut könet så har jag själv kommit en lång bit.
Det är ju inte Claras fel att folk kommenterar detta, förmodligen hade hon hoppats att alla skulle (o-)reagera, som jag. Barnet är väl för sjutton inget experiment? Det är ju inte som om hon kommer att låtsas att hen inte har nåt kön, hon tycker bara itne att det är något som är relevant att skriva om.
Men jag förstår vad du menar att det blir fokus på det i det här fallet, och det är synd. Att kommentatorerna lägger fokus på det, alltså. Men du skriver att Clara lägger fokus på det genom att inte skriva - och där har du fel. För det är det inte hon som gör, utan du och de andra som skriver och kommenterar om det.

sagt o gjort sa...

Hej Sigrid! Jag är inte upprörd, jag är Sociolog, det ligger i min natur att fundera på den här typen av fenomen. Det är intressant men föga upprörande. Vi har ju ingen aning om Claras intentioner så det intressanta är väl egentligen kommentarerna hon får precis som du säger, som handlar väldigt mycket om just könet på denna lilla bebbe. Så vad hon tycker, eller om det är ett experiment (nej barnet är inte ett experiment, men retoriken kan vara det) eller inte vet vi båda lika lite om, antar jag?

Roligt med lite diskussion! Som ett mini-seminarium!

Anonym sa...

Jag tror att det mycket handlar om att hon vill ge så lite information som möjligt om barnet. Under graviditeten resonerade hon kring att låta barnet vara väldigt anonymt på bloggen, barnet har ju faktiskt inte valt att blogga, och därför ska hen inte behöva bli exponerad för flera hundra tusen läsare...
Men jag måste tillstå att jag gärna vill ha mer information, till exempel vad de valt för fint namn :)

E sa...

Jag tycker att Clara har gjort en stor poäng just i att inte göra könet viktigt. Hon skriver ingenstans att hon inte vill berätta barnets kön, hon låter bara bli att berätta. Det är fint tycker jag. Det skulle vara en helt annan sak, och som du säger sätta fokus på könet, om hon valde att poängtera att hon inte ville diskutera könet eller exempelvis skrev "hen" istället.

Anna sa...

"Jag är inte upprörd, jag är Sociolog" sjukt bra slogan att trycka upp på T-shirt! Haha. Själv är jag studerar jag etnologi, där genusperspektivet ständigt är närvarande... och jag säger som flera andra, att jag faktiskt inte noterat att hon inte nämnt könet!

Pernilla sa...

fast i inlägget när hon berättat att hon nu fått barn så skrev hon ju att det var en son, men nu tittade jag tillbaka och då verkar hon ha tagit bort det. men då skrev hon iaf att det var en pojke minns jag!

sagt o gjort sa...

Tack för era kommentarer hörni, det var kul med ett litet seminarium här.
/Anna