onsdag 7 januari 2009

livet som är nu


Det är nytt år och om en vecka fyller jag 25. Det känns konstigt och ovant. Jag vet att jag för vissa är purung, men det är fortfarande så att livet inte får springa förbi. Jag vill fånga de fragment som ligger i tiden nu. Var är jag nu? 2007 präglades av mycket jobb på inredningsarkitektfirman, många tankar på framtiden, vad skulle jag nu göra när inredningarkitekt inte alls var vad jag trodde? Högt tempo med många häftiga resor, alperna, rivieran, Lofoten, Istanbul och så.. Mina fötter ville dansa, min mun prata spanska.. sa jag upp mig och drog till Costa Rica. Vips var det 2008. Jag var hemma, fri, lycklig över ALLT, lyckovågor kom över mig hela tiden och jag var så tacksam på ett helt nytt sätt.

Plugget drog igång som en stor besvikelse, pendla till skitstaden Västerås till skitkurser. Men jag höll ut och det har ordnat upp sig. Många tankar året som gått.. Hur vill jag vara, hur ska livet se ut? Vad vill jag ändra? Jag vill lära och förändras! Jobbar med att lyssna och fråga, istället för att ge en massa goda råd. Jag vill tänja på de ramar mina nära och jag själv placerat mig i. Jag är inte slarvig, alltid sen. Jag kan matte om jag vill. Jag kan gå ner i vikt om jag vill. Jag är inte alltid lat, jag kan träna och ha disciplin. Jag kan söka jobb och göra ett riktigt bra sådant.

25 år snart och redan skrattrynkor runt ögonen. Lite ångest, men jag ser det som ett tecken på att jag har haft kul, HAR kul, kommer ha ännu mer kul..

2009 kommer bjuda på mycket roligt. Jag ska gå på mitt första bröllop som halvvuxen, ha 25-års fest med min barndomsvän Jeppe, hjälpa min syster att flytta hem till Stockholm efter 4½ år borta. Jag planerar att åka till USA och hälsa på min vän Martha, vilket vore fantastiskt. Jag vill satsa mer på skolan, plugga mer, och skaffa ett nytt extrajobb.

Jag är oändligt tacksam för livet jag lever, i trygghet och lugn, jag får plugga det jag tycker är kul, ha en fin familj och vänner. Jag älskar min lya (även om jag får psykbryt på att inget får plats). Jag vill umgås med mer vissa vänner, mindre med andra. Kanske skaffa några nya, men inte på bekostnad av de jag har. Jag ska skratta, leva, tänka, träna, vårda, älska, dansa, lyssna, uppskatta och våga. Våga och vinn som en göteborgare skulle sagt.

4 kommentarer:

Polly sa...

You go! Allt du vill kan du!

sagt o gjort sa...

det får bli dagens sanning polly!! =)

No-one sa...

Fint skrivet! You go girl!

sagt o gjort sa...

Tack snälla Pixalexia! Detsamma ;)