tisdag 8 mars 2011

tjejer, flickor, gummor och kvinnor


Hej alla vackra, kloka, roliga, eftertänksamma, blyga, snälla, omtänksamma, arga, knäppa, ledsna, mogna, unga, rara ... osv.

KVINNOR!

I dag tänker jag inte på lika lön för lika arbete, jag tänker inte på disk, städ och matlagning. Jag tänker, det är inte en kvinnofråga, det är en samhällsfråga. Något i allas intresse, något som om det nu är ett problem, är allas problem, allas förlust.

Det är kvinnornas dag i dag. Internationella kvinnodagen.

Nej i dag har jag istället tänkt en stund på några kvinnor som jag har mött.

Jag tänker på familjen i Chome vid Kilimanjaros bergskant. Hur har de det i dag? Just i dag? De som bor under så många stjärnor att jag höll på att trilla baklänges. De som slet på fälten, lagade maten, såg till att. Såg till att. Allt fungerade.

Mamma Mercedes i Costa rica, som tog sig an den bleka rädda svenskan. Som tog hand om sin familj så fint. Och min kära Martha från Vermont som följde mig på vägen en bit, fina fina Martha.

De där små tjejerna jag mötte i Peru. Med smutsiga kinder, röda och nariga av Andernas hårda vind och sol. Någon var inte i skolan, hon tiggde, för att hennes pappa söp. Jag önskar så att hjärtat vill brista att dessa små gatstenar har fått putsas upp till de pärlor de är. Att någon önskar dem gott i livet. Att de är i livet.

Kvinnorna i Afrika (söder om sahara) är Afrikas Backbone. Ryggen som bär en hel kontinent. Det är ett jobb ingen vill söka. Det är ett jobb fyllt av så mycket slit, fyllt av svek från de män som är någon helt annanstans.

Sen tänker jag på alla flickor i Kina. Som inte är önskade. På grund av sitt kön.

Och så tänker jag såhär. En dag. En jäkla dag. Vad gör det på ett år? På tio år. Åhhhh i dag marscherar kvinnor med blåa skynken på vagnen från Norrmalmstorg. Vad gör det om hundra år? Ursäkta min cynism. Kanske gör det någonting?

Men jag vill inte ha någon kvinnodag! Jag vill inte ha "kvinnofrågor". Jag vill inte ha en värld där halva befolkningen behandlas så illa som den gör. Där människor inte har ett värde. Varje dag ska innehålla eftertanke över hur andra behandlas. Men nu har vi en kvinnodag, och jag får acceptera att vi inte är där jag önskar. Så jag skickar en massa kärlek till alla jag mött där ute i världen.

Inga kommentarer: