måndag 20 oktober 2008

Vi gillar oss!

Tycker du om dig själv? Socialpsykologin som vi läser nu har gett mig en ny infallsvinkel på hur man kan se på självkänsla/ självförtroende. Mia Törnblom har ju gjort en jätteinsats genom sin tydliga defenition mellan självkänsla (känslan av sitt eget värde) och självförtroende (vad jag anser mig kunna, mer prestationsbaserat). Jag har framtills för någon vecka sedan tänkt lite förenklat att man antingen gillar sig själv eller inte, och jag har inte ifrågasatt mina tankar. De nya infallsvinkeln blandar in en tredje part i hur vi känner för oss själva och poängterar att vi alla VILL tycka om oss själva.

Ett exempel; om man på en skala mellan 1-5 skulle markera vad som bäst besvarar frågan om man tycker om sig själv skulle de med hög självkänsla kryssa i 4-5. De med låg självkänsla skulle kryssa i en 3:a, de tycker alltså att man är bra/okej . Vilka är då 1:orna och 2:orna? Det är den tredje parten, som inte tycker om sig själv och anledningen till det är att de lider av nedstämdhet eller depression.

Detta är väldigt förenklat vad vår föreläsning handlade om. Men jag gillar tanken, vi vill ALLA tycka om oss själva! Vad tror du om den här teorin?

Inga kommentarer: